Blog

Slaap (je) wel ?

Hoe we slapen, hoeveel we slapen, aan één stuk of niet, hoe fit ben je overdag, het houdt ieder van ons meer en meer bezig.
Slaap is een basisbehoefte, net zoals we niet zonder eten, drinken en zuurstof kunnen.

 

Je gaat even vroeg slapen als  je partner, en toch ben je maar niet uitgeslapen.
Je tracht vroeger te gaan slapen dan vroeger, maar ook al deze zaken hebben geen baat.
Het kan zeker een diepere/ verdergaande oorzaak hebben, maar het kunnen ook gewoon de genen zijn…

Zo zijn er bijvoorbeeld in de genen van korte slapers specifieke afwijkingen gevonden.
Zij zullen geen last hebben om zich overdag te concentreren, ze zullen minder prikkelbaar zijn en hun lichamelijke en geestelijke activiteit zal er niet door dalen. Leuke afwijking?

De korte slapers, die slapen gewoon efficiënter. 

Hoewel veel mensen denken dat ze één van die korte slapers zijn, blijkt dat  het grootste deel van de mensen echter behoefte heeft aan 6 tot 9u slaap per nacht. 

Voorlopig bestaat er nog geen medicatie zodat je minder slaap nodig hebt (en misschien ook maar gelukkig).
Het belangrijkste is je eigen lichaam en biologische klok volgen, dit wil zeggen slapen als je moe bent/ als het buiten donker is.
Aangeraden is om steeds hetzelfde ritme aan te houden, dit ook in het weekend. Bij te lang uitslapen word je moe van te lang slapen en verschuif je jouw biologische klok.
Het weekend zou er kunnen voor zorgen dat je de eerste dagen van de week moeilijk terug in je eigen ritme komt.

Zeg wel “zou kunnen”. Vaak merken we dat ouders met jonge kinderen en mensen die ploegarbeid hier de uitzondering op vormen.


Slaap is en blijft een complex iets met vele vragen: 

Ben jij een vroege vogel of een nachtuil? Zijn we in staat om onze dagindeling hiernaar aan te passen? Kunnen we via slaap onze productiviteit verhogen? Zouden de bedrijven hiermee rekening moeten houden?
Kan dit überhaupt een verschil maken in de bedrijfswereld?

 

In de opleiding Slaap (je) wel!? staan we stil bij hoe onze slaap in elkaar zit, waarom die zo belangrijk is, welk type slaper je bent, en vooral op welke manier kunnen we zelf onze touwtjes in handen houden.
Iedereen wil hetzelfde resultaat behalen, zijnde zijn of haar slaap optimaliseren.

13-12-2019


Terug